Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Hverdagen i Absalons Have

I Absalons Have har vi en fast rytme for hverdagen, så den føles tryg og genkendelig for børnene, og de altid ved nogenlunde, hvad der skal ske hvornår.

Morgen

Vi åbner klokken 7.15, hvor vi tager imod de første børn. Vi starter dagen i vores fællesrum, hvor børnene kan komme roligt ind i dagen, og der er morgenmad til dem, som ikke har nået at spise hjemmefra. Vi fordeler os ud på stuerne ved 8-tiden, hvor legen fortsætter. Flere børn bliver afleveret, og vi vinker farvel til forældrene.

Nogle børn finder hurtigt selv ind i en leg, mens andre har behov for lidt mere hjælp til at skabe en relation og komme ind i en leg - og det har vi selvfølgelig hele tiden øje for. På samme måde har vi øje for de børn, som har behov for at lave noget i et roligt tempo, og så finder vi eksempelvis puslespil eller tegnegrej frem ved et af bordene.

Formiddag

Når klokken er 9.30, har vi samling på alle stuerne. Vi samles for at sige hej til hinanden og tale om, hvad dagen skal gå med - og måske øver vi os også i at tælle, hvor mange børn vi er i dag. Vi planlægger samlingerne, så både de mindste og de største får noget ud af dem - det vil sige, at der både er plads til sang og fagter og til snakke, hvor vi dykker ned i et emne, såsom årstiderne og ugedagene.

Efter samling har vi altid planlagt nogle aktiviteter, som vi laver sammen med børnene. Nogle gange foregår det i små grupper, som vi deler børnene op i - det kan også sagtens være på tværs af stuerne, hvis vi vil samle flere børn i samme aldersgruppe. Formiddagens aktiviteter kan være alt fra planlagte lege indenfor, kreatid i fællesrummet, leg på legepladsen eller en tur ud af huset.

Frokost

Ved 11-tiden spiser vi frokost, som bliver lavet i vores eget køkken. Vi spiser i mindre grupper, og børnene har faste pladser i længere perioder ad gangen. Frokosten er et rigtig godt tidspunkt for alle børnene til at øve sig i alt muligt, og vi sætter børnene sammen i grupper, som giver bedst mening for deres udvikling.

Vi har stort fokus på, at børnene lærer at kunne hjælpe til, når vi spiser. De mindste øver sig i at tage hagesmæk på og af og selv holde koppen, mens de drikker, og de større børn øser selv mad op og sender den rundt til kammeraterne ved bordet. Vi taler om den mad, vi spiser, og bruger det både som en anledning til at opbygge madmod og til at tale foran andre børn og være stille og lytte, mens nogen taler. 

De voksne på stuen sørger for at skabe nogle hyggelige rammer for måltidet, så det altid er en rar stund midt på dagen. Når vi er færdige med at spise, bliver de mindste børn puttet, og imens læser vi ofte en historie højt for resten af børnene på stuen.

Eftermiddag

Mens nogle børn sover middagslur, går resten typisk på legepladsen, hvor der både er fri leg og forskellige aktiviteter, som de voksne sætter i gang. Hver onsdag er der desuden rytmikhold om eftermiddagen, som børnene skiftes til at deltage i, så alle børn har onsdagsrytmik hver tredje uge. Vores tre rytmikhold er lavet på tværs af stuerne og ud fra børnenes alder.

Omkring klokken 14 begynder vi at gå ind fra legepladsen og fordele os på vores egne stuer igen. Det er også på det tidspunkt, at de fleste børn vågner fra deres lur. Mens de store børn øver sig i at få overtøjet af, øver de små børn sig i at få tøjet på igen, efter de har sovet.

Herefter er det tid til eftermiddagsfrugt, som vi spiser ved bordene på stuen. Når vi har spist frugt, er der igen tid til leg, som både kan foregå på egen stue, på nogle af de andre stuer, i fællesrummet eller på legepladsen. Hos os er dørene ind til stuerne altid åbne, så børnene kan opsøge venskaber og aktiviteter på de andre stuer, hvis de har lyst.

Resten af eftermiddagen står på leg eller rolige aktiviteter, mens børnene bliver hentet lidt efter lidt. Klokken 17 hentes de sidste børn, og vi vinker farvel og siger på gensyn, inden vi lukker for dagen.