Overgang til skole

Fordi vi i Absalons Have har familiegrupper, oplever børnene ikke en overgang fra vuggestue til børnehave, men bliver på den samme stue i al deres tid her hos os. Derfor er overgangen til skole den første store overgang for børnene, siden de startede i institution.

Storebørnsgruppen

Vi gør os meget umage for at forberede børnene på skiftet til fritidsordning og skole, så det bliver en tryg oplevelse for dem, som de kan glæde sig til. Hvert efterår samler vi en storebørnsgruppe med de børn fra hele huset, som skal starte i skole det kommende forår. Storebørnsgruppen mødes en fast dag om ugen fra 9-15. Her lærer børnene, hvordan det er at indgå i et nyt fællesskab med børn, som de ikke nødvendigvis kender godt eller leger med til hverdag.

Samarbejde med skolen

Vi har et stærkt samarbejde med Gasværksvejens Skole, som vi besøger sammen med storebørnsgruppen, så de kan få et indblik i, hvordan en skole ser ud, og hvad man laver på en helt almindelig dag, når man går i 0. klasse.

Samarbejdet består også i, at vi leger de samme lege og synger de samme sange med storebørnsgruppen, som de gør på skolen - det er eksempelvis stikbold og "hoved, skulder knæ og tå". På den måde kender børnene allerede nogle af af de aktiviteter, de møder i skolen, og det er rigtig rart og trygt for dem at møde noget genkendeligt blandt alt det nye.